Missie en Visie
Missie
Praktijk Rheia is opgericht vanuit de wens om een aanvullend aanbod te bieden op de huidige hulpverlening waarin de nadruk ligt op het verklaren van gedrag in plaats van het classificeren van gedrag. Praktijk Rheia heeft een integrale kijk op de ontwikkeling van kinderen. Kinderen uiten hun gevoelens en behoeftes door middel van hun gedrag. We kijken met een nieuwsgierige blik naar dit gedrag en zoeken naar een verklaring voor dit gedrag.
Er is in de (neuro)wetenschap steeds meer aandacht voor de invloed van ervaringen in de (vroege) kindertijd op de ontwikkeling van de hersenen van een kind. Er komt steeds meer wetenschappelijk bewijs dat de zwangerschap, geboorte en vroegkinderlijke ontwikkeling een grote rol spelen in hoe de ontwikkeling van een kind verloopt. Onder andere de hechting wordt hierdoor sterk beïnvloed. Tijdens deze kwetsbare periode ontwikkelt een kind zich heel snel en de ervaringen die het dan opdoet zijn bepalend voor de aanleg van de hersenen en het zenuwstelsel, waaronder het stresssysteem. Daardoor hebben deze ervaringen een grote invloed op de verdere ontwikkeling. We noemen dit een blauwdruk voor gedrag.
We gaan ervan uit dat veel gedragsproblemen op latere leeftijd verklaard kunnen worden door de manier waarop een kind in dit leven is gestart en/of diens ervaringen tijdens de vroegkinderlijke ontwikkeling. We willen kinderen en ouders de gelegenheid bieden om te onderzoeken welke verklaring er is voor de hulpvraag en de begeleiding hier verder op af te stemmen zonder eerst een diagnose te stellen.
Naast het bieden van begeleiding vanuit deze kijk op ontwikkeling is het ook onze missie om deze manier van denken verder te verspreiden onder (aanstaande) ouders, jeugdhulpverleners en zorgprofessionals in het algemeen.
Visie
Om de hiervoor beschreven missie uit te voeren is gekozen voor een aanbod dat aansluit bij het verklaren van gedrag. Door de vraag van ouders en kind integraal te onderzoeken binnen onze ontwikkelingsdiagnostiek krijgen we een goed beeld van de factoren die een rol spelen in het ontstaan van de hulpvraag.
Ons begeleidingsaanbod sluit hierbij aan en is gebaseerd op principes uit de pre- en perinatale psychologie, hechtingstheorie, reflexintegratie (o.a. RMTi), systeemtherapie en reguliere ontwikkelingspsychologie en pedagogische principes. Indien nodig werken we samen met andere disciplines (o.a. osteopathie en neurovisuele optometrie) en hulpverleners met andere specialisaties.